Snapchat heeft zijn plek in het digitale landschap ondertussen wel gevonden. Jongeren hadden het kanaal allang in het hart gesloten en het aantal gebruikers in andere doelgroepen groeit maandelijks fors. Tijd voor Snapchat om de bètaversie van hun Ad Manager nu ook in Nederland te introduceren. Met de Snapchat Ad Manager is adverteren toegankelijker geworden voor zowel grote als kleine adverteerders.

Het selfservice advertentiesysteem is vergelijkbaar met Facebook Business Manager. Adverteerders krijgen de mogelijkheid om advertenties in te kopen en te beheren. Vervolgens kunnen verschillende rapportages bekeken en geanalyseerd worden.

De focus kan liggen op websiteclicks, appdownloads en bereik. De ads kunnen gericht worden op locatie, demografie, device en lifestyle. Onder lifestyle vallen vervolgens interessecategorieën als nieuws, sport, muziek en meer, allemaal gebaseerd op het type content dat wordt bekeken op Snapchat.

Filters, lenses en vertical video’s
Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden: filters, lenses en vertical video’s. Met de Ad Manager kan een Sponsored Geofilter gemaakt worden die op locatie gebruikt kan worden. Handig als je bijvoorbeeld een festival sponsort. Deze filtermogelijkheid heeft zijn kracht al bewezen dankzij Ziggo. Tijdens de EL-finale konden Ajax-supporters hun snaps versturen met een Ziggo-filter. Uiteindelijk zijn ruim 500.000 snaps met dat filter verstuurd.

Net even ingenieuzer zijn de Sponsored Lenses, waarmee je een interactief animatiefilter toevoegt aan Snapchat. Dat werkt dan zo: Snapchat scant je gezicht en legt daar een virtuele, meebewegende laag overheen. Stel dat je een sportfabrikant bent, dan zou je een zweetband-filter kunnen ontwerpen en kunnen snaps verstuurd waarbij jouw merknaam op zo’n hoofdband staat.

Bedrijven die graag hun doelgroep willen benaderen op Snapchat maar geen boodschap hebben aan een filter of lens, kunnen Ad Manager gebruiken om vertical video’s te maken. Vergelijkbaar met de video’s op Facebook of Twitter, maar dan staand: het hele scherm van de telefoon wordt gebruikt. De impact is hoog en er kan geswipet worden naar bijvoorbeeld een vervolgvideo of een landingspagina.

De gebruiksvriendelijke lay-out en de slimme mogelijkheden maken Snapchat Ad Manager een veelbelovende bèta. Bij deze mogelijkheden zal het zeker niet blijven. SnapAds hebben wat ons betreft een grote toekomst.

Geplaatst op 26 juni 2017
snapchat social