Conversie-optimalisatie komt steeds meer onder de aandacht bij bedrijven. Als ondernemer wil je het maximale rendement uit je website halen. In deze blog vertellen onze CRO-brixxers Mark & Stefan wat er komt kijken bij de conversie-optimalisatie van je website.

Wij hebben een systematisch proces ontwikkeld waarbij we een tweedeling hebben gemaakt: onderzoeken en testen & analyseren,’ vertelt Mark Schilder, CRO-manager van Digital Brixx. ‘CRO is méér dan A/B-testen draaien, wat vaak wel wordt gedacht. Conversie-optimalisatie vereist een systematische aanpak waarbij testen een klein onderdeel van het geheel is. Het onderzoeken van kwalitatieve en kwantitatieve data en het analyseren van het digitale gedrag van de bezoeker vormt het eerste gedeelte van het systematische proces.’

Uit het onderzoekgedeelte vergaren de heren inzichten waarbij aan de hand van data en het LIFT-model de problemen van de bezoekers in kaart worden gebracht. Dat LIFT-model is in 2009 ontwikkeld door Chris Goward van Widerfunnel. Het is een framework voor het analyseren van webervaringen, mobiele ervaringen en het ontwikkelen van A/B-testhypotheses. ‘Hierbij wordt er gebruik gemaakt van 6 factoren om de ervaringen vanuit het perspectief van de bezoeker te beoordelen,’ vertelt Stefan Schilder.

Uit het LIFT-model vloeien hypotheses voort plus het design voor de experimenten die we voor het tweede gedeelte van het systematische proces nodig hebben: testen & analyseren. Daarbij zoeken wij als het ware naar problemen om deze op te lossen voor de bezoekers. Het doel is om de bezoeker te geven wat hij nodig heeft, de pijnpunten en drempels weg te nemen en daarbij een oplossing te geven.’

Data is leidend
Conversie-optimalisatie combineert het beste van twee werelden: psychologie en data. Dit valt verder onder te verdelen in onder andere statistiek, web-analytics, customer behavior, usability, onderzoeksvaardigheden, design en copywriting. Het is deze combinatie die CRO een zeer complexe en uitdagende discipline maakt.

Stefan Schilder: ‘Conversie-optimalisatie vergt een data-gedreven manier van werken. Door de optimalisatie van je website kan je ervoor zorgen dat je met je huidige bezoekersaantallen meer omzet behaalt. Optimalisatie kan voor verschillende doeleinde gebruikt worden: het verhogen van sales, e-mail-inschrijvingen, leads of donaties. Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar voor alles geldt: wij hebben geen glazen bol met wat het beste werkt. Dit moet onderzocht worden middels een systematisch proces. Data is hierin dus leidend’.

Geplaatst op 24 augustus 2017
CRO Digital Brixx