Hoe hypertargeting de meest succesvolle advertentiemachine creëerde.

De advertenties op je tijdlijn in Facebook komen vaak erg persoonlijk over. Dat klopt; dat zijn ze ook. ‘Persoonlijke marketing op schaal’ noemt Facebook de werking van de hypertargeting-software die dat mogelijk maakt. De onvoorstelbare hoeveelheden data die dagelijks door twee miljard mensen worden gegenereerd staan daarvoor aan de basis.

Je leest het goed: twee miljard mensen zitten op Facebook ondertussen, gemiddeld maar liefst 50 minuten per dag. Hun gedrag en persoonlijke interesses zijn de brandstof voor de hypertargeting-machine. En dat resulteert erin dat een jongedame tussen de 19 en 26 jaar oud die lid is van de sportschool, bezig is met gezonde voeding en dagelijks van Nieuwegein naar Amsterdam-Amstel treint op haar tijdlijn een advertentie tegenkomt van Marley Spoon, gezonde maaltijdboxen die aan huis worden bezorgd.

Facebook wint terrein op Google
Het rijkste advertentienetwerk is dat van Google. Ze veilen advertenties voor elke specifieke zoekopdracht. Daarmee zitten ze aan het einde van het AIDA-model; een aankoop zit maar één klik verder. Dat zorgt ervoor dat de omzet van Google in 2016 wereldwijd 90 miljard dollar bedroeg.

Facebook maakte echter in het tweede kwartaal van dit jaar méér winst dan Google, 71 procent meer dan vorig jaar. En aangezien Facebook ook de populaire netwerken Messenger, Instagram én WhatsApp aan boord heeft, is het logisch dat die groei voorlopig niet zal stoppen. Want die netwerken hebben samen ook miljarden gebruikers, lees: leveren nóg meer gebruikersgedrag en interesses. Waardoor Facebook als geen ander toekomstig koopgedrag kan voorspellen.

Hoe kan Facebook zo specifiek targeten?
De standaard privacy-instellingen genereren al zeer veel informatie. Niet alleen van je Facebook-activiteiten, ook van je bezoekjes aan andere sites. Met je app geef je veel weg over locatie. Jouw gebruikersdata kan gekoppeld worden aan externe databases, bijvoorbeeld die van winkelketens.

Al die gebruikersdata wordt aan adverteerders gepresenteerd. Alle criteria, van woonplaats en relationele status tot aan reis-, eet-, sport- en koopgedrag, behalve dan je identiteit. Er zijn meer dan 800 selectiecriteria! Je begrijpt, met zoveel data wordt het wel heel eenvoudig om op specifieke doelgroepen te kunnen targeten. Als adverteerder krijg je de beschikking over het advertentieprogramma Power Editor, om de perfecte doelgroep te kunnen vinden.

Is er van een bericht een advertentie gemaakt, dan weet Facebook – dankzij ieders geschiedenis van duimpjes, delen en reacties – waar de meeste betrokkenheid zit en aan wie het beste de advertentie getoond kan worden. Bovendien word je door Facebook meteen aangemoedigd om met slechts een paar euro het bereik van je bericht verder te vergroten, met slimme aanmoedigingen.

Ondertussen breidt Facebook de advertentiemogelijkheden op andere netwerken uit. Instagram schijnt al 20% van de omzet te bepalen, sinds kort is adverteren op Messenger mogelijk en wie weet wat de plannen met WhatsApp zullen zijn.

Benieuwd wat adverteren op social jou kan opleveren?
Klik hier voor mijn informatie of neem contact op met één van onze social-specialisten.

Geplaatst op 31 juli 2017
adverteren Digital Brixx social