Op donderdag 8 februari 2018 vond de vijfde editie van het searchcongres Friends of Search plaats in de Amsterdamse Kromhouthal. Tijdens deze ‘best-of-special’ spraken verschillende internationale search experts met veel passie over de laatste digitale ontwikkelingen op het gebied van zoekmachinemarketing. Cees en Dave waren hierbij aanwezig en delen graag hun belangrijkste bevindingen van deze dag.


James Whittaker – Microsoft
Search of the future

De eerste presentatie werd gehouden door James Whittaker van Microsoft. Hij stelde de vraag waarom bedrijven toch zitten te wachten tot ze gevonden worden door de klant. We hoeven toch niet meer te wachten totdat iemand een zoekopdracht intypt in Google, om vervolgens een aantal zoekresultaten voorgeschoteld te krijgen die aansluiten bij zijn of haar intenties? Via machine learning en AI weten we namelijk al van tevoren wat de intenties en behoeften van diegene zijn. Zo kunnen antwoorden gegeven worden nog voordat de vraag aan een zoekmachine gesteld is. James verwacht daarom dat search verandert van Search meets Result naar Intent meets Answer.


Mobile First Index

Ook was de Mobile First Index van Google een veel terugkerend onderwerp tijdens Friends of Search. Dit houdt in dat Google straks de rankings in de zoekresultaten niet meer baseert op de desktop versie van een website, maar op de mobiele versie hiervan. Google heeft bevestigd dat dit geen ingrijpende veranderingen teweeg zal brengen. Toch stelt Cindy Krum, CEO van MobileMoxie, tijdens haar presentatie dat deze update op den duur het gehele indexatieproces van Google kan gaan veranderen. Ze verwacht dat zoekmachines in de toekomst geen URL’s meer nodig zullen hebben om informatie aan de gebruiker te verschaffen. In plaats daarvan zal de informatie afkomstig zijn vanuit de cloud. Daarom is het volgens Krum belangrijk dat je je gegevens op een gestructureerde manier in de cloud beschikbaar maakt. Marcus Tandler van Ryte.com spreekt in zijn lezing daarom ook wel over de Cloud First Index in plaats van de Mobile First Index.

Tijdens de Q&A met Gary Illyes van Google aan het eind van de dag, kwam de Mobile First Index uiteraard ook ter sprake. De verwachting van Krum en Tandler waarbij URL’s geen rol meer zullen spelen bij de indexatie, werd door Illyes echter niet bevestigd.


Nick Mahn & Sanne van Breemen – Helloprint
Small team – Big Impact – Automation and Innovation.

Tijdens deze presentatie presenteerde Helloprint een case over automatisering en innovatie binnen de organisatie. Helloprint hanteert de “search first strategy” waarbij search het hart vormt van de organisatie. Deze strategie is gericht op:

  • Markt
  • Producten
  • Topposities binnen de zoekmachines

De campagnes die ingezet worden, zijn allemaal ingericht op schaalbaarheid. Steeds als er een website in een nieuw taal bij komt, moet het mogelijk zijn om de bestaande campagnes te kopiëren en in te zetten in het desbetreffende land. Omdat zoekwoorden per taal verschillen, worden lokale marketeers ingezet die over de taal en de kennis van dat land beschikken. Om de advertenties aantrekkelijk en meer persoonlijk te houden gebruikt Helloprint ad customizers en geo customizers.

De boodschap die Helloprint daarom ook meegeeft is: “Zoek naar manieren om zoveel mogelijk te automatiseren” oftewel “Be a lazy marketeer”.


Marcus Tober – Searchmetrics
Micro Ranking Factors

Marcus Tober (Searchmetrics) vertelde in zijn presentatie over ontwikkelingen van een aantal algemene ranking factoren. Waar in 2010 nog 75% van alle top 10 resultaten in Google het desbetreffende keyword in de paginatitel had, was dit percentage in 2017 gedaald tot 48%. Ook het aantal woorden dat op een pagina moet staan om goed te scoren in de zoekmachines is veranderd. Zo was het aantal woorden om een goede positie in Google te behalen in 2010 nog gemiddeld 1300. Tegenwoordig bevatten de top 10 resultaten ongeveer 1900 woorden.

Toch stelt Tober dat deze algemene rankingsfactoren niet relevant zijn. De belangrijkste factoren die jouw posities binnen de zoekmachines bepalen, verschillen per branche. Deze noemt hij Niche Ranking Factors. Hij onderbouwt zijn standpunt met statistieken waaruit blijkt dat Https-domeinen in de interieurbranche eerder een top tien positie scoren dan Http-domeinen. Voor sport- en voedingswebsites heeft deze rankingsfactor daarentegen geen invloed op de zoekwoordposities. Daarnaast toonden zijn statistieken verschillen tussen de diverse branches in de implementatie van microdata, het gebruik van afbeeldingen in de content en het aantal interne links op iedere pagina.

Het advies van Tober is daarom om de zoekresultaten in jouw branche te analyseren, om zo te achterhalen wat voor jou de meest relevante ranking factors zijn. Baseer hier je SEO strategie op en staar je dus vooral niet blind op de algemene factoren.

Cees van Rijn en Dave Zutt (SEO/SEA Specialisten)

 

Geplaatst op 19 februari 2018
Digital Brixx SEA SEO