Social media marketeers zijn vast bekend met het fenomeen dat er zo nu en dan advertenties worden afgekeurd door Facebook. Je gebruikt een andere tekst of een andere afbeelding en opeens staat daar: Jouw advertentie voldoet niet aan de richtlijnen van Facebook.

Het is niet altijd duidelijk wat de reden is dat Facebook advertenties afkeurt. Facebook heeft een advertentiebeleid opgesteld waaraan je advertenties moeten voldoen. Deze kun je hier vinden: https://www.facebook.com/policies/ads. Echter, de techniek die Facebook gebruikt gaat voor de gebruikers nog veel verder. In een live sessie met Facebook kregen we meer inzicht.

Is jouw customer journey juist?

In de basis wordt er gekeken naar de titel van de advertentie, de afbeelding en de tekst die wordt gebruikt. De advertentie linkt naar een landingspagina die overeen moet komen met de advertentie die je inzet. Schrijf je in je advertentie over stofzuigers, dan is het raar als je naar een website gaat over horloges. Daarnaast mogen er geen banners, afbeeldingen of teksten op je website staan die een andere boodschap uitdragen. Het is dus niet alleen de kwaliteit van je advertentie, maar of je advertentie van A tot Z klopt. De customer journey is erg belangrijk; wat je communiceert, hoe iemand de advertentie ziet en waar ze vervolgens heen gaan.

Facebook maakt gebruik van verschillende algoritmes gebaseerd op AI (Artificial Intelligence). Deze algoritmes signaleren mogelijke afwijkingen in de advertentie of landingspagina. Als hier niks geks te zien is, dan wordt je advertentie waarschijnlijk goedgekeurd. Is dit niet het geval, dan wordt je advertentie handmatig gekeurd en wordt aan de hand van het advertentiebeleid gecheckt of alles klopt.

Alles draait om de user experience
De user experience is een van de punten die Facebook hoog in het vaandel heeft staan. Zoals eerder aangegeven, wordt jouw advertentie van A tot Z doorgelicht. Is je advertentie eindelijk goedgekeurd? Dan is het nog steeds mogelijk dat deze achteraf wordt afgekeurd. Als mensen jouw advertentie weg klikken of rapporteren dan kan dit betekenen dat je advertentie niet relevant is voor de doelgroep of dat je iets communiceert dat niet overeenkomt met de landingspagina. Hierdoor komt je advertentie op handmatige review te staan en is het mogelijk dat hij alsnog wordt afgekeurd.


Misleidende e-commerce bedrijven op Facebook
In de e-commerce branche heeft Facebook veel last van misleidende advertenties. Hieronder vallen webshops die een product beter aanprijzen dan dat het daadwerkelijk is. Facebook geeft aan dat 3 punten essentieel zijn om op orde te hebben.

  1. Verwachtingen van levertijden

Wees duidelijk en transparant over je levertijden. Als je levertijd 2 weken is, communiceer dit dan ook. Als dit langer is, laat dit dan ook duidelijk naar voren komen en zeg niet dat het product de volgende dag in huis is.

  1. Verwachtingen van het product

What you see is what you get. Als je adverteert voor een nieuwe Apple laptop, wil je geen refurbished of imitatie laptop thuisgestuurd krijgen.

  1. Customer support en service

Op je website moet duidelijk vermeld worden hoe het retourproces werkt, waar je terecht kan met vragen en waar de klantenservice zich bevindt. Zet geen misleidend retourbeleid op je website.

Veranderingen in het Facebook advertentiebeleid
In het advertentiebeleid van Facebook vinden continu wijzigingen en aanpassingen plaats. Dit is om de gebruikers beter te beschermen tegen misleidende advertenties en om een optimale gebruikerservaring te creëren. Door veranderingen in dit advertentiebeleid is het ook mogelijk dat advertenties die je op dat moment hebt draaien alsnog  worden afgekeurd. Houd hier dus rekening mee als er wijzigingen worden doorgevoerd in het advertentiebeleid.

Waarom wordt mijn advertentieaccount geblokkeerd?
Jouw Facebook advertentieaccount wordt niet zomaar geblokkeerd. Ook hieraan zitten bepaalde regels verbonden. Als er advertenties worden afgekeurd, wordt dit opgeslagen in de geschiedenis van je account. Deze kun je zelf niet zien maar wordt wel bijgehouden door Facebook. Als er bijvoorbeeld van de 50 advertenties die je aanmaakt er maar 10 worden goedgekeurd dan is dit slecht voor je advertentieaccount.

Er komt een moment dat Facebook al je advertenties handmatig zal gaan keuren om te zien of je het systeem probeert te misleiden. Indien dit het geval is kan je advertentieaccount geblokkeerd worden. Als er steeds vaker advertentieaccounts geblokkeerd worden, is het mogelijk dat je business manager geblokt wordt.

Het afkeuren van advertenties of het blokkeren van accounts heeft geen impact op de inkoop of het uitleveren van je advertenties. Wat wel effect heeft op de CPM en het uitleveren van je advertenties is de hoeveelheid tekst in je afbeelding. Ook het gebruik van teksten die op het randje zitten van het advertentiebeleid hebben hier invloed op.

Je gelooft nooit wat ik hieronder ga schrijven!
Naast eerder genoemde punten waar je jezelf als marketeer aan moet houden, let Facebook ook steeds nauwkeuriger op clickbaits die worden gebruikt. Deze clickbaits worden dan weer vergeleken met de customer experience. Zeg dus echt waar het over gaat en niet zoals ik bij de titel van deze alinea heb gedaan 😉

Conclusie: het vertrouwen van een Facebook gebruiker is zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je eerlijk en transparant bent, zet hiermee succesvolle campagnes neer en maak jouw (nieuwe) klanten blij met je product!

Tom Janssen – Manager Social Media

 

Geplaatst op 5 juli 2018