Programmatic advertising is volwassen aan het worden. De totale omzet over 2016, totaal 225 miljoen euro, is 20% groter dan in 2015. Van die totale omzet komt 35% uit mobiel (26% op devices, 9% in apps). Het zijn enkele opvallende constateringen na het bekijken van de onlangs gepubliceerde resultaten van de Programmatic Advertising Study over 2016.

Digital advertising zit al jaren in de lift. Sinds 2011 is de omzet hiervan al groter dan van tv-reclame. Een derde hiervan wordt ondertussen via programmatic advertising verhandeld, zo blijkt uit de cijfers van het jaarlijkse onderzoek van IAB Nederland dat wordt uitgevoerd door Deloitte.

Nog wat cijfers: het aantal verkochte impressies in 2016 kwam in totaal uit op 323 miljard, een stijging van 18%. De gemiddelde prijs per duizend vertoonde banners, pop-ups, video’s of andere reclame groeide met 2% naar 70 cent per eCPM.

Digital Brixx ziet groei Programmatic ook toenemen
Bij Digital Brixx, het digitale label van Abovo Media, zien we media-inkoop via programmatic duidelijk toenemen. Rein Vogel, directeur Digital & Trading, voorzag dit al in 2014: ‘Programmatic is de evolutie van media-inkoop. Om die reden zijn we in 2014 begonnen met de ontwikkeling van onze eigen TradeDesk. Een keuze die goed heeft uitgepakt. Zo hebben wij in het eerste half jaar van 2017 een groei van 64% op programmatic weten te behalen, en niet alleen op “traditionele”display advertsing, ook outdoor & video maken een sterke groei door. Bovendien is onze TradeDesk dit jaar door Emerce uitgeroepen tot beste tradingdesk. Een geweldige prestatie, daar doe je het voor.’

Programmatic maakt steeds meer deel uit van de crossmediale marketingmix,’ vervolgt Vogel. ‘Het zou zomaar kunnen zijn dat we over twee, drie jaar al vrijwel het leeuwendeel programmatic inkopen. Iets wat wij met een gerust hart tegemoet kunnen zien.’

Geplaatst op 2 augustus 2017
Digital Digital Brixx Programmatic