In elke site kunnen storende elementen zitten die de usability van je website aantasten. Bij CRO zoeken we altijd naar oplossingen om tot betere resultaten te komen. Zo testen we  bijvoorbeeld ook de mogelijkheden om het bestelproces te optimaliseren.

Het is heel overzichtelijk. Zaken als je topnavigatie, sidebars en andere producten of diensten in beeld kunnen tijdens een bestelproces afleiding veroorzaken. Hierdoor heb je kans dat jouw bezoeker een boeking of bestelling daadwerkelijk niet afrondt.

Het gaat om usability. Want of je nu een reiswebsite hebt, een kledingshop of een financiële dienst, het is hoe dan ook zaak om je bezoekers zo optimaal mogelijk door het bestelproces – de zogeheten funnel – te leiden, zodat ze werkelijk bij de check-out komen om af te ronden. Focus, zouden we willen zeggen.

Kiezen voor minder afleiding
Voor een reisklant van Digital Brixx hebben we een test gedaan. We hebben in het boekingsproces de topnavigatie verwijderd en gekeken of hierdoor meer bezoekers het boekingsproces volledig afronden.

Uit de statistieken in Google Analytics en Hotjar hebben we mensen in het boekingsproces zien afhaken bij verschillende stappen. We hebben op basis van deze statistieken een hypothese gemaakt en A/B-getest via Optimizely. In de A/B-test krijgt 50% van de bezoekers het normale boekingsproces te zien en 50% een variant waarbij de topnavigatie verwijderd is, waardoor het in theorie de bezoeker minder moet afleiden.

Het resultaat? In dit geval is er geen significant verschil tussen de originele versie en de variatie. Wil jij weten of het verwijderen van de navigatie in de check-out-funnel voor jou wel conversieverhogend werkt?

Mark Schilder & Stefan Schilder
CRO-specialisten, Digital Brixx – Abovo Media

Geplaatst op 27 juni 2017
CRO